הבשורה החמה בעולם הקוסמטיקה הרפואית והאסתטית : תאי גזע צמחיים

לאחרונה, נשמעים יותר ויותר קולות המעודדים, משבחים ומפארים את שימושם של תאי הגזע בכול מה שקשור לתכשירים קוסמטיים. נערכו בעבר, ועדיין נערכים מחקרים רבים בתחום, המעידים על הצלחות ותוצאות נפלאות, אך חשוב לזכור שהתחום עדיין בחיתוליו, וישנם גם קולות מנגד, הטוענים שזהו עוד טרנד ככול הטרנדים וסופו להיעלם.

בשנת 2008 הושגה פריצת דרך משמעותית בתחום, ומאז חקר תאי הגזע בתחום הקוסמטיקה והאסתטיקה מעורר התעניינות והתרגשות גדולה, תוך הצהרות שזו פריצת דרך משמעותית בחידוש העור, יצירת אפקט דרמטי של אנטיאייג'ינג , הצערת עור הפנים וסיוע בתהליכים קריטיים לשימורו מוצק וחיוני.

מהם בעצם תאי גזע צמחיים? האם הנושא אכן כ"כ שנוי במחלוקת? האם נעשה שימוש בתאי גזע ביולוגיים?

במאמר זה, אשיב על כמה מהנקודות ואסביר בקצרה את התחום.

שימוש בטכנולוגיית תאי גזע ברפואה שונה בתכלית משימוש בתאי גזע בעולם הקוסמטיקה.

תאי גזע צמחיים, הם תאים שלא עברו התמיינות, יש להם יכולת התחדשות עצמית, וייצור תאים זהים. הודות לתכונות ההתחדשות התמידיות, יש להם את היכולות לתקן רקמות, כאשר תאים מתים מפסיקים לתפקד, וכן לחדש רקמות, כאשר אלו נפגמות. לתאי גזע צמחיים יש את היכולת להתפתח לכול סוג אחר של תאים, ונדרש תא גזע אחד בלבד בכדי ליצור התחדשות של תאים של צמח שלם.

ישנן מספר עובדות חשובות, שצריך לדעת ולהבין בכול הנוגע לתחום חקר תאי הגזע הצמחיים בעולם הקוסמטיקה.

1) מקורם של תאי הגז אינו בתאים אנושיים- ביולוגיים, אלא בתאים צמחיים שמקורם בצמחים.

2) תאים אלו הם תאי גזע של הצמח, ולכן המשמעות שונה מתאי גזע הנלקחים מתאים ביולוגיים.

3) השימוש בעולם הקוסמטיקה הוא בתמצית של התאים, לאחר מיצוי התאים הנערך בתהליך שנקרא הומוגניזציה בלחץ גבוה. תמציות אלו מראות תכונות מתקדמות וחדשניות ביותר, המשפיעות על תהליכי חידוש, תיקון ושיפור העור.

תאי הגזע הצמחיים מופקים בד"כ מצמחים ופירות שיש ביכולתם להישאר טריים למשך זמן, או היכולת להתחדש בכוחות עצמם, כגון: תפוחים, ענבים, צמח הסנטלה ועוד. תמציות של תאי גזע אלה מתווספות למוצרים ותכשירים קוסמטיים, בכדי לסייע בנטרול רדיקלים חופשיים, האטת נזקי החשיפה לשמש, אנטיאייג'ינג ומניעת הזדקנות מואצת של העור.

בנוסף לתאי גזע צמחיים, נערכים גם מחקרים רבים בתאי גזע אנושיים – ביולוגיים, כיום, ידוע על מותג אחד בשוק שאכן עושה שימוש בתאים עובריים במוצריו.

הדעות חלוקות לכאן ולכאן, גם מבחינה אתית וגם מבחינת מבחן התוצאה. ישנם הטוענים שתחום הקוסמטיקה אינו תחום המצריך ניסויים בתאים ביולוגיים, ותאי גזע צמחיים מספקים תוצאות טובות, ישנם הטוענים לכך שתאים צמחיים אינם מתפקדים כתאי גזע ביולוגיים, ובשל כך האפקטיביות שלהם בהשתלבות תהליכים בגוף ביולוגי הינם חסרי משמעות או מזעריים.

יהיו הדעות חלוקות ככול שיהיו, זהו בהחלט התחום המדובר כיום בעולם הקוסמטיקה , וימים יגידו האם היה זה טרנד חולף, או שמא מדבור בפריצת דרך משמעותית ואפקטיבית, כמו שלא ידענו הרבה זמן.

ההמלצה שלי עד אז, עשו לכם ולכן שגרה יומיומית של ניקוי, טיפוח ותחזוקה של העור, השתמשו אך ורק בתכשירי קוסמטיקה שהותאמו באופן אינדיבידואלי לעור הפנים שלכם, השתמשו בקרם הגנה בעל מסנני קרינה של לפחות 30SPF , שתו הרבה, אכלו נכון ובריא (הרבה פירות וירקות טריים), הימנעו מלחץ ומתח מיותרים, ומצאו לכם את תחביב אחד לפחות שעושה לכם טוב, ומשחרר אתכם מטרדות היומיום.