חשבתם פעם מה קורה לעור שלנו כאשר אנו נשרטים / נפצעים?

הגוף מזהה שהוא נפגע ושולח "שליחים" לאזור הפגוע,  אותם שליחים הם פפטידים / חלבונים טבעיים שהגוף שלנו מייצר, והם המסייעים לעור לתקן ולרפא את עצמו מבפנים.

דבר דומה קורה בטיפולי פרקשנאל ומזותרפיה, טכנולוגיות מתקדמות הגורמות לעור שלנו לחדש את עצמו.

עולם הקוסמטיקה עובר אבולוציה. פעם היינו מניחים קרם לחות שתפקידו לשמר את הלחות באפידרמיס

ולאטום את העור, כיום, ישנם תכשירים מתקדמים המשתמשים בחומרים פעילים שונים.

במאמר זה אתמקד בפפטידים מובילים בעולם הקוסמטיקה הרפואית.

פפטידים הם שרשראות של חומצות אמינו  שהן אבני הבניין של החלבונים המצויים בעורנו, המכילים עד כ- 50 חומצות אמינו שונות, וניתנות לסינתזה, כלומר: יצירת חומרים סינטטיים המדמים את חומרי המקור הטבעיים

לפפטידים תכונות שונות ומגוונות בהתאם לשרשראות חומצות האמינו מהם הם מורכבים, ולכן תפקידיהם משתנים בתהליכים שונים בגופינו. הפפטידים מתפקדים כהורמונים או כמולקולות מבקרות, משמשים כאנטיביוטיקה, ישנם כאלו שמיוצרים ע"י אורגניזמים חיים ויש את אלו המהונדסים גנטית למטרות שונות.

פפטידים בעולם הקוסמטיקה הרפואית משמשים בתהליכי אנטיאייג'ינג, בנייה מחודשת וייצור של קולגן וחומצה היאלורונית, מתפקדים כממצקים, משפרים מראה קמטוטים ומעכבי יצירת קמטים חדשים.

סקירה של  פפטידים שמסונתזים באופן מלאכותי לחומרים פעילים:

מטריקסיל – פפטיד הבנוי משרשרת של 5 חומצות אמינו, מחקרים הוכיחו את יעילותו הרבה בשיפור מבנה הדרמיס בעור, שיפור בעובי העור וכן שיפור בעומק ונפח הקמטים, משמש כממריץ  סינתזת הקולגן ותיקון העור, כשמשמעות הדבר היא שהוא מתאים כמנגנון אנטיאייג'ינג לטווח הארוך (ראו גם ערך ELOS).

תפקידו: חידוש ומיצוק העור, שמירת הלחות בעור, עידוד יצירת קולגן חדש, שיפור קמטים קיימים ועיכוב בתהליכי יצירת קמטים. בתחילת 2013, חוקרים מאוניברסיטת רידינג מצאו כי Matrixyl יכול כמעט להכפיל את כמות הקולגן, החלבון הדרוש בכדי להעניק לעור את גמישותו.

דרמקסיל –  משמש כמחליק קמטים, מעכב יצירת קמטוטים, ממצק, מחדש תאים

ארגיריליין – מחקה את פעילותו של הבוטוקס, מחליק קמטוטים וקמטים ו"ממלא" אותם, ארגירלין מפחית את התכווצות שרירי הפנים ובכך מונע את היווצרותם של הקמטים והקמטוטים.

הידרוליזד קולגן – משמש כממצק, מחדש תאים, שומר לחות וגמישות

לונה פפטיד – שחקן חדש בעולם הקוסמטיקה המתקדמת,  פפטיד בלעדי המסייע בחיזוק תהליכי התיקון של עור הפנים, מסייע בתיקון פגמי עור, מלחח, משפר קמטי הבעה, קמטים וקווים קיימים, משפר משמעותית את מרקם ומראה העור. הפפטיד הייחודי מסייע בתהליכי תיקון הנלחמים ברדיקלים החופשיים ובצמצום נזקיהם לטווח ארוך. עוד יתרון עצום של הפפטיד היא היכולת לסייע ולגרום לגוף לפתח מנגנוני הגנה ותיקון באופן עצמאי, וכך להגן על עצמו מנזקים ומרדיקלים חופשיים עתידיים.

פפטידים עובדים על מנגנונים ופונקציות שונות בעור, , המינון וסוג הפטטידים המצויים בתכשיר קוסמטי טוב מוביל לתוצאות אופטימליות.

ככול שאנו מתבגרים, תהליכים שונים בעור שלנו משתנים גם הם, ישנה ירידה בייצור הקולגן והאלסטין, שתפקידם להעניק לעור מראה מוצק, צעיר ואלסטי, ישנה ירידה בתהליכי חלוקת התאים והתחדשותם, רקמות החיבור מתרופפות ועוד. הפפטידים הנוצרים באופן מלאכותי כחומרים פעילים, משמשים אותנו במוצרים קוסמטיים לטיפול בתהליכי ההזדקנות של העור, בעידוד וייצור של חלבונים הכרחיים לקיום עור בריא ורענן, ישנם פפטידים הלוקחים חלק בתהליכי ריפוי והבראה של פציעות ומצבי דלקת (כמו באקנה), פפטידים שיוצרו לשם תהליכי הבהרה של עור הפנים ועוד. הפפטידים הנם חומרים פעילים הנמצאים בתכשירים קוסמטיים, קרמים וסרומים בהם אנו משתמשים, ניתן לראות את תוצאות הפעילות שלהם בין 4- 12 שבועות, רצוי ומומלץ להתמיד בשימוש בתכשירים המכילים אותם לתוצאות שישמרו לטווח הארוך.

לסיכום, מוצרי הקוסמטיקה של היום דורשים מרכיבים פעילים בעלי ביצועים גבוהים המקדמים אנטיאייג'ינג ואנטי קמטים, העומדים בסטנדרטים מחמירים. סנתוז והנדוס פפטידים קוסמטיים למטרות טיפוליות ורפואיות הינם בקדמת הטכנולוגיה כיום בעולם הקוסמטיקה הרפואית. הפפטידים הסינטטיים מהווים נשק חדיש ויעיל במיוחד במאבק נגד הזדקנות העור שלנו, ומחקרים אחרונים מוכיחים שוב ושוב את יעילותם.

באורמדיקס אני בוחרת לעבוד עם חברות הקומטיקה הרוכשות את חומרי הגלם במקרה זה פפטידים שונים מהמעבדות המובילות מהשורה הראשונה באירופה ובעולם כולו.

בברכה,

אורית בן יהודה, קוסמטיקאית רפואית PME  מאז 1989