אתם סובלים מאקנה – פצעי בגרות, תופעה לא נעימה שגורמת לכם סבל וכאב פיזי ומנטאלי, קבעתם פגישת ייעוץ ואבחון עור הפנים אצל קוסמטיקאית רפואית, והיא מסבירה לכם מהו המצב של העור, מהם הגורמים לאקנה וכיצד יש לטפל בפצעי הבגרות המסרבים לעזוב.

לעיתים קרובות, כאשר אנו מגיעים לפגישות ייעוץ אצל אנשי מקצוע מתחום הרפואה והקוסמטיקה הרפואית, אנו לא בדיוק מבינים על מה הם מדברים, המונחים זרים לנו, וזה נשמע לנו כאילו מדברים בשפה אחרת.

במאמר זה אסקור מעט מן המונחים הנוגעים לאקנה, כך שתוכלו להבין מהם התהליכים המתרחשים כאשר התופעה מתפרצת, מהם בדיוק החצ'קונים – פצעי הבגרות, מה גורם להם, וכיצד ניתן לטפלם באופן נכון ויעיל.

אקנה וולגריס – Acne vulgaris- מחלת עור כרונית נפוצה, המתפרצת בעיקר בגילאי ההתבגרות )כ- 85% מאוכלוסיית הנוער). אקנה (חטטת) היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות. הפרשת שומנים יתרה מבלוטות החלב משתלבת עם תאי עור מתים (או מזהמים אחרים) ומביאה לסתימה של זקיקי השערות בעור הפנים. הפרשות השומן מצטברות תחת הנקבוביות הסתומות, ומספקות סביבה נוחה להתרבותו של חיידק האקנה, מה שמביא בהמשך לתגובה דלקתית בזקיק היוצרת את הפצעים הדלקתיים המוכרים.

קומודונים- הקומודונים הינם פצעי בגרות אשר לא נוצרו על רקע דלקתי. מתחלקים לשתי קבוצות: אלו עם ראש שחור ("שחורים") ואלו עם ראש לבן. קומודונים נחשבים לדרגת אקנה קלה, וההמלצה היא טיפול היגייני, רחיצה הפנים בתכשירים מתאימים, שימוש בבנזיל פרוקסיד או קרמים אחרים, כמובן שיש להתייעץ עם רופא עור או קוסמטיקאית רפואית לפני תחילת השימוש בתכשירים באופן עצמאי.

פפולות- פצעים אדומים על פני שטח עור הפנים, קטנים ולא דלקתיים, גורמות לכאב. נחשבת לדרגת אקנה בינונית.

פוסטולות – פצעים אדומים, גדולים ודלקתיים. נחשבת לדרגת אקנה בינונית.

פפולות ופסטולות עלולות להשאיר כתמים וצלקות באם לא מטפלים בהם בצורה נאותה, ולכן מומלץ לפנות לאבחון מקצועי של עור הפנים ולהתאים תוכנית טיפול אישית לתוצאות אופטימליות.

נודולות- גושים גדולים וקשים, הנמצאים מתחת לפני העור. נחשבת לדרגת אקנה קשה.

ציסטות- גושים גדולים וכואבים, דלקתיים הנמצאים מתחת לפני העור. נחשבת לדרגת אקנה קשה.

גם כאן, יש להתייעץ ולאבחן את דרגת חומרת האקנה, ולהתאים טיפול מתאים, היכול לשלב פילינג מותאם, ניקוי עמוק, תכשירים אנטיביוטיים, טכנולוגיות מתקדמות כגון הפוטותרפיה, הדרכה לטיפול באופן עצמאי בבית ועוד. הנודולות והציסטות (וגם הפפולות והפוסטולות בדרגה חמורה), משאירים לרוב צלקות בעור, ולכן רצוי להתחיל את הטיפול בהקדם האפשרי בכדי למזער נזקים לעתיד.

תכשירים בהם משתמשות קוסמטיקאיות רפואית (לאחר אבחון העור ודרגת חומרת האקנה): פילינגים מותאמים, שיטות קילוף מגוונות, חומצה סליצילית, סולפור, חומצה גליקולית, רטינול, חומצה מנדלית, חומצה אזלאית ועוד.

אקנה הורמונלי- התפרצות אקנה על רקע שינויים הורמונאליים (לא בגיל ההתבגרות). אקנה המתפרץ בסמיכות למחזור החודשי, בהריון, בגיל המעבר או עם כול שינוי תרופתי הקשור למאזן ההורמונים בגוף.

אקנה רוזציאה- אקנה המאופיינת בהתפרצות בגילאים מאוחרים יותר, לרוב מופיעים כאזורים אדומים, בעלי פצעים קטנים ונימי דם מורחבים (אזורי הלחיים, מצח והסנטר).

צלקות פוסט אקנה- צלקות אלו הם סימנים וחטטים שהשאירו פצעי האקנה בשכבות העמוקות יותר של העור. צלקות האקנה נובעות ממספר סיבות ובניהן: טיפול לא נכון ולא מותאם בפצעי הבגרות, אבחון לא נכון של דרגת האקנה, חיטוט ונגיעה ידנית בפצעי הבגרות, טיפול לא מקצועי וכיו"ב. ישנן מספר סוגים של צלקות אקנה, ובהתאם לדרגת ההצטלקות, עומקה וקוטרה, מותאמת גם שיטת הטיפול ואורכה. אחד הטיפולים היעילים כיום בצלקות אקנה שקועות, פוסט אקנה ונקבוביות פעורות היא שיטת ה- 3DEEP RF – פרקשנאל – FRACTIONAL, מהפיכה טכנולוגית בעולם הקוסמטיקה הרפואית בכול הנוגע לחידוש העור וטיפול בצלקות, סימנים וכתמים ע"ג העור.

פוטותרפיה לאקנה- קדמת הטכנולוגיה בעולם האסתטיקה והקוסמטיקה הרפואית, שיטת טיפול מבוקרת, מוכחת מחקרית, יעילה, ללא תופעות לוואי ובעלת תוצאות מוכחות. הטיפול הוא באמצעות קרני אור- אור כחול שאינן מסוכנות או פוגעות בעור (ללא קרני ה- UV המסוכנים). המכשירים המשתמשים בטכנולוגיית הפוטותרפיה מפיקים אנרגיה הגורמת לחיידקי האקנה להשמיד את עצמם מבפנים. הריפוי מתבצע כאשר קרני האור המוקרנות פועלות על חומר בשם פורפירין המתלווה לחיידקי האקנה, הפורפירין עובר שינוי כימי וגורם לחיסולם של חיידקי האקנה, ובעצם מתחיל להתבצע תהליך ריפוי פנימי ועמוק של עור הפנים.