רכיבים פעילים בתכשירי הקוסמטיקה, ותפקידם בתהליכים שונים המתרחשים בעור הפנים שלכם.

עור הפנים שלכם הוא מכלול כול המרכיבים שנפגשתם איתם מאז שנולדתם: גנטיקה, חשיפה לשמש, טראומות של העור, פציעות, אקנה, ניתוחים, שינויים הורמונאליים, תקופות לחץ וכיו"ב.

כול אלו משפיעים בצורה ניכרת על מצבו של העור ויכולת התחדשות הוער, ונותנים את אותותיהם.

בכדי ליצור איזה שהוא שינוי במרקם העור, בתהליכים המתבצעים בו, הן חיצונית והן פנימית ובכדי לעודד ולזרז תהליכים ויצירת חומרים השומרים על המוצקות העור והאלסטיות שבו, יש לבחור בתכשירי הקוסמטיקה הפעילים, שאכן הטיפול בהם גורם לשינוי משמעותי.

תכשירי קוסמטיקה שאינם מכילים חומרים פעילים, במינונים מדויקים והוכחו כפעילים, או כאלו שהמינונים בהם נמוכים מדי, לא יועילו ברוב המקרים ולא יצרו את השינויים שהנכם מקווים להם בעור הפנים שלכם.

במאמר זה, אסקור מעט מן הרכיבים הפעילים הנמצאים במוצרי הקוסמטיקה הנבחרים, מהו תפקידם וכיצד הם גורמים לשינוי בתהליכים השונים המתרחשים בעור.

חומצות אלפא הידרוקסיות וביתא הידורוסיות (BHA) + (BHA)

בתכשירי הקוסמטיקה הפעילים ישנם מגוון של חומצות אלפא הידרוקסיות (BHA), שהשכיחות ביניהן הן: חומצות גליקולית, לקטית, מאלית, ציטרית וטרטרית. יש להן תפקיד ניכר בפירוק השכבה החיצונית של העור (פילינג) והסרה של תאים המתים המקנים לעור מראה חסר חיות, עייף, אפור וחסר רעננות. החומצות מסייעות בקילוף עדין ופירוק של כתמים ישנים וחדשים ע"ג השכבה החיצונית של העור.

תכשירי קוסמטיקה:

חומצות (BHA), משמשות גם הן לפילינג עדין של שכבות העור העליונות בנוסף לתכונות אנטי דלקתיות.

חשוב מאוד לרכוש תכשירי קוסמטיקה המכילים את החומצות האלפא הידרוקסיות מקוסמטיקאית מורשת ומוסמכת, מכיוון שמינונים נמוכים מדי של החומצות, אינם יעילים ולא יצרו שום שינוי בעור הפנים שלכם.

תכשירי קוסמטיקה רפואית מקצועית מכילים חומצות בריכוזים גבוהים ובעלי PH (רמת חומציות) נמוך יותר, אינם מוצרי מדף מאחר ויש צורך בהדרכה של קוסמטיקאית רפואית. תכשירים אלו תורמים לשיקום, חידוש ותיקון בכל סוגי העור כאשר התאמת התכשיר לסוג העור נעשה לפי הצורך לדוגמא: לעור פנים שמן ולאקנה, אתאים קרם המכיל רכיבים כמו חומצה גליקולית ממשפחת חומצות האלפא הידרוקסיות או /ו חומצה סליצילית שהיא חומצה ביתא הידרוקסיד בעלת תכונות אנטיביוטיות.

לעור הנוטה לפיגמנטציה וגם לאקנה, אתאים תכשיר פעיל המכיל חומצה אזלאית בעלת תכונות אנטי בקטריאליות, שכמו כן תורמת להבהרת העור. שילוב חכם של קוסמטיקאית מנוסה מביא לתוצאות דרמטיות

בבעיות עור שונות החל מפצעי בגרות/ אקנה, עור עכור, עור שניזוק מעישון ומחשיפה לשמש, עור הסובל מכתמים/פיגמנטציה וכמובן טיפולים לעור בוגר לטיפול בקמטים וקמטוטים ואנטיאייג'ינג ( עיכוב תהליכי הזדקנות).

בשימוש בחומרים פעילים המכילים חומצות, חובה למרוח מקדם הגנה 30 SPF לפחות ומספר פעמים ביום, הן בעונת הקיץ והן בחורף!

נוגדי חימצון (אנטי אוקסידנטים)

נוגדי חמצון חשובים ביותר כאשר אנו מדברים על רדיקלים חופשיים והחלק שלהם בתהליכי הזדקנות העור.

הרדיקלים החופשים נוצרים בעקבות חשיפה לקרני UV, עישון, גורמים סביבתיים, מצבי סטרס, דלקות, אוכל שאינו בריא ואינו מאוזן ועוד. נוגדי החמצון באים על מנת להגן על תהליכים המתרחשים בגופנו ובעור הפנים שלנו, שאותם רדיקלים חופשיים שותפים להרס ולפגימה בהם. נוגדי חמצון ידועים הם: ויטמין A, ויטמין E, ויטמין C, קואנזים Q10, פלבנואידים, חומצה פרולית, סלניום ואבץ ועוד. כמו בחומצות ההידרוקסיות, גם כאן המינון חשוב וקריטי להצלחת תהליכי השינוי בעור, וחשוב להתייעץ עם קוסמטיקאית המבינה ומכירה את חשיבותם, מינונם וכיצד להשתמש בהם בתהליך הטיפול הכללי בעור שלכם.

פפטידים

פפטידים בעולם הקוסמטיקה הרפואית משמשים בתהליכי אנטיאייג'ינג, בנייה מחודשת וייצור של קולגן וחומצה היאלורונית, מתפקדים כממצקים, משפרים מראה קמטוטים ומעכבי יצירת קמטים חדשים.

למאמר הרחבה בנושא פפטידים בעולם הקוסמטיקה הרפואית, לחצו כאן.

חומצה היאלורונית

חומצה הנוצרת באופן טבעי בגופנו ואחראית על מראהו הנפוח, המוצק והחלק של העור, וגם על שמירת הלחות בו. היא מסוגלת לאגור סביבה אלפי מולקולות של מים, השומרות על רמת הלחות המיטבית, ומונעות התקמטות והזדקנות מוקדמת של העור.

בעקבות גורמים סביבתיים הפוגמים ביכולת העור להפריש את החומצה ההיאלורונית באופן טבעי, נוצרו קרמים המכילים כמות נכבדת של החומצה בכדי לשפר את מצב העור ורמת הלחות שבו. ניתן גם להזריק חומצה ההיאלרונית, והיא מגיעה במרקם של ג'ל , ומשמשת כחומר מילוי.

רטינול (ראטין-ויטמין A)

הרטינול הוא נגזרת של חומצה רטינואית, המסייעת לעיבוי השכבה האמצעית בעור בה נוצרים תאים חדשים. מחקרים הוכיחו את יעילות הרטינול בעיכוב הזדקנות העור, התחדשותו ושיקומו . הרטינול, שהוא נגזרת של ויטמין A , גורם לחלוקה אחידה יותר של המלנין, ותורם לויסות יצור המלנין בעור ובכך תרומתו הרבה להבהרת כתמי עור / פיגמנטציה. כמו כן, מעורר חידוש של קולגן בדרמיס (שכבת העור העמוקה יותר), וכמובן משפיע לטובה על האפידרמיס (שכבת העור העליונה). התוצאות הן: שיפור ניכר במראה העור, הפחתת קמטוטים, מרקם וצבע העור, ובאחידות הנוצרת בעור הפנים.

גם במקרה זה חשיבות רבה לריכוז החומר הפעיל, מינונים נמוכים של רטינול מתאימים יותר לקרמי לחות.

בריכוזים גבוהים, הרטינול משמש כמרכיב בתכשירים לבעיות עור. רטינול הוכח מחקרית כטיפול יעיל ביותר במקרים של אקנה ובהליכי אנטיאייג'ינג.

שימוש ברטינול בריכוז גבוה עלול לגרום לגירוי העור ורגישות בחשיפה לשמש, ולכן יש להיוועץ עם קוסמטיקאית רפואית מנוסה שתדריך אתכם כיצד להתרגל לתכשיר מבלי לגרום לגירוי יתר. מינונים שונים גורמים לתגובות שונות, אצל כול אחד ואחת מהמטופלים, ולכן חשובה ביותר הבקרה והמעקב אחר התקדמות הטיפול. חובה למרוח מקדם הגנה 30 SPF לפחות ומספר פעמים ביום.

חומצות שומן –3,6,9 OMEGA

נחשבות כתוספות הכרחיות להאטת תהליכי הזדקנות, מסייעות בהחלמה מהירה של פצעים ודלקות בעור, משמשות כנוגדות חימצון ואנטי דלקתיות יעילות.

לסיכום, תכשירי קוסמטיקה המכילים רכיבים פעילים, במינונים הנכונים, ובהתאמה אישית לעור הפנים שלכם, בהחלט יכולים ליצור את השינוי שאתם כמהים לו, ולהניב תוצאות אופטימליות.

ניתן בעזרת תכשירים אלו, המכילים שילובים של חומרים פעילים המשלימים האחד את השני, לטפל במצבי עור אקוטיים, אקנה, אקנה מבוגרים, אקנה רוזיצאה, דלקות עור, טיפול בפיגמנטציה, הבהרה של העור, טיפולי אנטיאייג'ינג ועוד. באמצעות שילוב של טכנולוגיות מתקדמות ושימוש בתכשירים פעילים, ניתן כיום להגיע לתוצאות נפלאות, לריפוי מלא של בעיות עור, לשיפור דרמטי של מרקם ומצב העור, להקנות לו מראה צעיר, בריא, חלק ומוצק יותר.