באדיבות חוה זינגבבוים P.M.E מנהלת המכללה לקוסמטיקה פרא -רפואית.

הקוסמטיקה רפואית / פרא רפואית – בעבר, בהווה, בעתיד

עושה רושם כי כל קוסמטיקאית, מצרפת אל שמה את המינוח קוסמטיקאית רפואית. חברות קוסמטיקה רבות, מכנות את מוצריהם כמוצרי קוסמטיקה רפואית.אך מהי בעצם קוסמטיקה רפואית? מה הקשר בין עולם הרפואה לעולם הקוסמטיקה ?

יש לבחון כיצד הכל התחיל…

קוסמטיקה רפואית – היסטוריה: עולם הקוסמטיקה המפנקת, הנעימה, המטפחת – אינו חדש כבר מתקופות מצרים הקדומה. קיימים ממצאים ארכיאולוגיים, המצביעים על שגרת טיפוח ובישום בקרב נשים ויש האומרים גם גברים. מוזיאונים ברחבי העולם, מציגים כלי חרס אשר הכילו תכשירי טיפוח שונים. קליאופטרה כידוע, טבלה באמבטית חלב למען הבהרת עורה ומצריות קדמוניות,

יצרו פילינגים על בסיס חול ים. עולם הקוסמטיקה הקלאסי, עולם האשליה והזוהר, קרמים יפיפיים, עיסוי פנים וגוף – הגיעו מבירת הקוסמטיקה, הלא היא – פריז.
עד היום, חברות קוסמטיקה קלאסיות מייצרות בפריז.

שנות ה- 80

השינוי הדרמתי בחשיבה הטיפולית, מגיע בד בבד עם פרסום המחקרים הקליניים על החומצה הגליקולית. כאשר הוכח מעל לכל ספק כי פילינגים חומציים שטחיים המתבצעים על בסיס קבוע, משפרים את שכבות העור התחתונות. כלומר, המסת הדבק הבין תאי, מעודדת ייצור תאים חדשים מהשכבה הבזאלית כלפי מעלה. החומצה הגליקולית, הופכת לחביבת רופאי העור והכירורגים הפלסטים. עד אז האמינו כי רק פילינג עמוק (רפואי עד שכבת הדרמיס הרטיקולרי) יעיל. הטיפולים הקוסמטיים, היו נעימים ומלטפים, אך לא יעילים. הקרמים היו שומניים ועל בסיס קולאגן, פלצנטה ועוד. רופאים, לא האמינו בקוסמטיקה – ובצדק ! החומצה הגליקולית, פתחה פתח לטיפולים מסוג שונה, טיפול מהיר, אפקטיבי וקליני יותר, יעיל במיוחד למטופלים בגילאי 35+ ולמצבים אקנתיים, אוכלוסיה שעד אז לא ביקרה אצל כירורגים פלסטיים.כיום, ישנם חומרי גלם פעילים נוספים וחומצות חדישות.

פילינג של צהריים: הטיפול הסטנדרטי של אדים, ניקוי ועיסוי של שעתיים, התחלף בטיפול ממוקד, מהיר והמתאים להתבצע בקליניקה של רופא. לא היה צורך במכשור מיוחד ותוך 25 דקות, המטופלת הייתה מחוץ לקליניקה, נהנית מעור זוהר ומחודש.עיתוני הנשים חגגו ונשים קבעו טיפול חומצות בהפסקות הצהריים, כשעוד נותרו 35 דקות לאכילת סנדביץ', כוס קפה וחזרה למשרד.

פוטנציאל עסקי לרופאים: רופאי עור ומנתחים פלסטיים, מגובים במחקרים קליניים,חגגו על שיטת הטיפול החדשה ורצו שהטיפולים ייערכו בקליניקות שלהם.

קליניקות של רופאי עור שעד אז ראו רק אקנה, פסוריאזיס ושאר מחלות והפרעות עור, ראו קהל חדש, טרנדי, צעיר, עדכני המעוניין באנטי אייג'ינג. השוק פרח.

מאחיות – לקוסמטיקאיות רפואיות: הראשונות להעניק את טיפולי ה-LUNCH PEEL או FACIAL ON THE GO(טיפולי פנים על הדרך…) היו האחיות. מתוך חשיבה שבכל מרכז רפואי קיימת אחות, כך שבין הסרת תפרים לקבלת מטופלים חדשים, מרחו האחיות חומצה גליקולית על פני המטופלים. הטיפול היה פשוט ביותר וכלל:

ניקוי הפנים, מריחת החומצה, נטרול החומצה, שטיפת הפנים ומריחת חסם שמש. מאוחר יותר, התווסף שיוף מכני עדין. בתחילה בעזרתסקלפל מיוחד ומאוחר יותר –מיקרו דרמברשיין. האחיות לא מיומנות בטיפולי פנים למרות שהטיפול היה פשוט, נוצרו בעיות.

ולא תמיד יכלו לענות על שאלות המטופלים כגון:מה למרוח על הפנים ?

איך להשתמש בחומרים ועוד? מה לעשות במצבי אקנה ? ועוד..

לימודים מסודרים – ידע = כוח

בית-חולים סקוט וויט בטקסס, היה הראשון להציע לקוסמטיקאיות ברחבי ארצות הברית, הכשרה בתחום הרפואי, מתוך מחשבה להכשיר סוג חדש של קוסמטיקאיות אשר תשדרגנה את הידע הרפואי והקליני שלהן ואשר תוכלנה לעבוד לצד רופאי עור ומנתחים פלסטיים.

התמזל מזלי, להיות בין הקבוצה הראשונה. טסתי מניו-יורק לטקסס, ושם שהינו במחלקות השונות. מחלקת כוויות, מחלקה כירורגית פלסטית, מחלקה אונקולוגית, מחלקת ילדים ומחלקת גריאטריה – לבחון עור במצבים שונים, לבדוק השפעות של מחלות על העור, לפתח חשיבה קלינית רפואית, ללמוד את השפה הרפואית (הטרמינולוגיה הרפואית), לראות את השפעת החומרים השונים על העור ועוד…

כל אלו ללא ספק, שינו לי את התפיסה הטיפולית בעור. כשחזרתי לניו-יורק, הצטרפתי לצוותים רפואיים ופתחתי מחלקות לקוסמטיקה רפואית במרכזים רפואיים גדולים. לימים, חזרתי לטקסס ללמד.

עולם הקוסמטיקה, החל לשנות את פניו. מטופלים רצו תוצאות. רופאים רצו קוסמטיקאיות רפואיות, בעלות ידע קליני,

טכניקות עבודה ושיטות אשר מתאימות לסביבת העבודה הרפואית.

הדגש – תוצאות: הקוסמטיקה הרפואית, שמה דגש על תוצאות אמיתיות, שינוי משמעותי בעור הפנים. אנו מתרכזים בשלושה מישורים:

פיגמנטציות

הזדקנות העור

אקנה

מטרת הקוסמטיקאית והקוסמטיקאי הרפואי, לבנות מערך טיפולי אינדיבידואלי כולל לטיפול בעור המבוסס על אבחון קליני ואשר מטרתו – שיפור ושימור מראה עור הלקוח/ה.-738-8918

החומרים בטיפול התכשירים המתאימים לתחום הרפואי, צריכים להיות בנויים מפרמטרים אלו.

1. מרכיבים

א. כל מרכיבי התכשיר, מבוססים על חומרי גלם ברמה הטהורה והגבוהה ביותר. רצוי COSMECEUTICALS (קוסמיסוטיקלס)

ב. ריכוז חומר פעיל מקסימלי כדי לאפשר פעילות ושינוי בעור (בהתאמה לחוקי משרד הבריאות המקומי)

ג. חומרי גלם מבוססים על מחקרים קליניים ידועים ושיעילותם הוכחה.

ד. שימוש בטכנולוגיה מתקדמת: ביוטכנולוגיה, ננו-טכנולוגיה, תכשירים טראנס דרמליים, שחרור מושהה ועוד…הינם בסיס לפיתוחים הפעילים.

2. הטיפול עצמו מהיר, נקי. השימוש בחומרים מתכלים כגון: כפפות, גאזות, רב מגבת, סדין חד-פעמי וכו'…אין שימוש בספוגיות, מגבות, סדינים וכו'..

3. הטיפול מתבצע באור מלא, ללא מוזיקה, תשומת הלב לתגובות העור ולתגובות המטופל/ת

אמינות! הקוסמטיקאיות הרפואיות, שמות דגש על אמינות מאחר וסביבת העבודה הרפואית, מחייבת דיווח אמין הן לרופא והן ללקוח/ה. לעולם לא נאמר ללקוח/ה "זהו קרם בוטוקס" שהרי אין דבר כזה. או "זהו סרום ליפטינג". כידוע, רק כירורג פלסטי מבצע – ליפטינג… עלינו ללמוד לדבר ולהסביר בשפה מקצועית, אמינה ורהוטה ועל אותו קרם להסביר…

"הקרם מכיל פפטידים, אשר תפקידם להחליש את הקשר בין השריר והעצב ועל-ידי כך להפחית קמטוטי הבעה". זוהי רק דוגמה להבדל… אמינות, יושר, יושרה מקצועית – אלו הם בסיס עבודתנו והמקור לכבוד מצד הרופאים ומצד מטופלים.

הגדרות

קוסמטיקאית רפואית – קוסמטיקאית מוסמכת מטעם המדינה בה היא עובדת, בעלת ידע קליני, העובדת כחלק מצוות רפואי במרכז רפואי, במרכז רפואי

קוסמטיקאית פרא-רפואית – קוסמטיקאית מוסמכת, בעלת ידע קליני ושיטות עבודה מתקדמות אשר השתלמה וממשיכה להשתלם ולהתעדכן בידע קליני ללא הפסקה.

* הגדרות אלו – מתורגמות מאנגלית

שימו לב – חומרים פעילים אינם מוזכרים כאן. השימוש בחברה זו או אחרת או בפילינג זה או אחר, אינם מגדירים את הקוסמטיקאית כרפואית. הידע – הוא המבדיל בין קוסמטיקאית, לקוסמטיקאית רפואית הידע הרפואי, הוא הכוח האמיתי, צורת המחשבה וההבנה, הם כלי עבודה של הקוסמטיקאית הרפואית והפרא-רפואית.

שיתופי פעולה בין רופאים לקוסמטיקאיות וקוסמטיקאיים רפואיים האפשרויות לשיתופי פעולה הינם רבות ומגוונות מאוד. בסיס שיתוף הפעולה הינו כבוד הדדי ורווחה כלכלית לשני הצדדים.כבוד הדדי, מגיע מתוך היכרות מקצועית של הקוסמטיקאית הרפואית, להוכיר את עבודתו של המנתח הפלסטי ורופא העור.

ומאידך גיסא, על הרופא לוודא שהקוסמטיקאית, בעלת ידע אמיתי, שיטות עבודה קליניות, טרמינולוגיה רפואית והבנה של עבודת הרופא. ככל שלקוסמטיקאית יותר ידע – הן בתחום העור והן בתחום הכירורגיה האסתטית, חומרי מילוי, הזרקות והפרוצדורות השונות, כך שיתוף הפעולה יהיה מוצלח יותר.

דרכים לשיתוף פעולה:

1. בסיס הפניות הדדיות – הרופא מפנה לקוסמטיקאית הרפואית ובתמורה, הקוסמטיקאית הרפואית, מפנה אל הרופא. הקוסמטיקאית הרפואית, מתוגמלת על כל הפניה בין 10% – 5% משכר מנתח.

2. הקוסמטיקאית הרפואית בקליניקה של הרופא – ניתן להתחיל ביום בשבוע ובהדרגה לעלות את מספר הימים. הקוסמטיקאית הרפואית, יכולה לבצע מגוון טיפולים חשובים כגון: הכנת העור לניתוחים ופילינגים, עיסוי לימפטי לאחר פרוצדורה כירורגית, איפור הסוואה לאחר ניתוחים וכמובן, מגוון טיפולי עור שוטפים.

3. הקוסמטיקאית הרפואית, "שומרת" על הלקוחות בבית הרופא ומונעת מהם בעצם מלנדוד בין רופא לרופא. בדרך כלל, מטופלות לא מגיעות לקליניקה לאחר ביצוע הניתוח וכאשר הקוסמטיקאית הרפואית היא חלק מהצוות, המטופלת

מגיעה באופן קבוע לקליניקה. הסיכוי שתבצע במקום טיפולים נלווים כגון:

הזרקות בוטוקס ומילוי – עולה.

במקום מתבצעת מכירת תכשירים לשמירה על העור. בסיס הקשר הינו – בסיס שעתי + אחוזים.

* יחידה לטיפולי אסתטיקה רפואית –כירורגים פלסטיים ורופאי עור העוסקים באסתטיקה, יכולים לפתוח מרכז לטיפולים אסתטיים אשר יכלול: טיפולי פנים וגוף, פילינגים קלים, הסרות שיער, חיטוב הגוף ועוד…קוסמטיקאית רפואית, יכולה גם לנהל ולעבוד במקום.

בארץ: בישראל, התחום צובר תאוצה יפה ומתקדם למצב הקיים בארה"ב.

הקוסמטיקה הרפואית, מבוססת על מחקרים קליניים ופיתוחים המגיעים מארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. בארץ, כמו בתחומים רבים, אין פיקוח.

יש לשים דגש על ניסיון מעשי בתחום, יש לבדוק מי המורים ומה הרקע המקצועי שלהם, היכן רכשו את השכלתם בתחום הקוסמטיקה הרפואית ומה היקף הקשרים שלהם עם העולם הרפואי והחשוב מכל, כמה זמן הם עוסקים בתחום הקוסמטיקה הרפואית.

ידע = כוח – ומורה טוב הוא המורה לחיים !

יש לשים דגש על מורה בעל/ת ניסיון רב שנים בתחום הקוסמטיקה הרפואית בהיבט המעשי והעיוני גם יחד. כמו כן, בקיאות בחידושים והפיתוחים האחרונים.

תחום זה מושפע מהמחקרים בתחום הגרנטולוגיה (חקר הזקנה), העור, כימיה וביוטכנולוגיה ומכאן, שגם עולם התכשירים מתפתח ללא הרף.

העתיד: עולם הקוסמטיקה המקצועי, צועד לכיוון של תוצאות. הלקוחות שלנו דורשות שינוי. כדי להתחרות בפארמים, עלינו להיות מקצועיים,ממוקדים ובעלי יכולת להשפיע בצורה אמיתי על העור. לצורך כך, נדרש ידע מעמיק והבנה של העור, התכשירים והיכרות עם עולם הכירורגיה הפלסטית והדרמטולוגיה.