כיצד נוצרת פיגמנטציה? מהם החומרים הפעילים הטובים ביותר להבהרת כתמי עור?

פיגמנטציה (כתמי עור) היא אחת מבעיות העור האסתטיות הקשות לפיתרון. הכתמים הנראים על פני השטח, מקורם במלנוציטים הנמצאים בעומק העור. תפקיד המלנין הוא להגן על העור מפני פגיעה,למעשה השיזוף הוא מערכת ההגנה שלנו מפני נזקי השמש. כל חשיפה לשמש מרגע הולדתינו נשמרת בזכרון העור וגורמת לאותם תאים לייצר עודף מלנין. זהו תהליך מורכב אשר בסופו מתהווה כתם על פני העור .דבר הפוגע במראה האסטתי של העור.

הסיבות לפיגמנטציה – כתמים בעור הן רבות: הורמונליות: הריון נטילת גלולות למניעת הריון, תורשתיות,מתח נפשי, טראומה לעור, חשיפה לשמש, תרופות פוטוסנסטיביות (רגישות לשמש) שימוש בחומרי קוסמטיקה פעילים בצורה לא נכונה וללא הדרכה נכונה. כמו כן טיפולי הסרת שיער לא מבוקרים וכן שימוש בחומרי קוסמטיקה פעילים בצורה לא נכונה וללא הדררכה נכונה.

כמו כן טיפולי הסרת שיער בצורה לא מבוקרת וכן הסרת שיער באפילציה הנעשית בידיים לא מקצועיות וללא הדרכה נכונה לגבי הגנת העור מפני קרינת השמש בזמן תהליך האפילציה הטיפול בכתמים צריך להעשות בצורה הדרגתית ומבוקרת. שימוש בחומרים והליכים אגרסיביים(קילופי עור) , עלול לגרום לתוצאה הפוכה ולגרום לפיגמנטציה חמורה יותר. הטיפולים להבהרת העור הן רבים ומגוונים וצריכים להעשות לאחר אבחון נכון תוך כדי התחשבות בצבע העור , מצב הורמונאלי, נכנות הלקוח לקוחה להתמיד בתהליך הבהרת הכתמים. וכאן המקום להזכיר ולהדגיש את חשיבות המודעות למריחת קרם ההגנה , כל ימות השנה ומריחתו כל ימות השנה מספר פעמים ביום.

חשוב לדעת כי גם מול מסכי מחשב וכן מי שנמצא במשרד תחת אור נאון חשוף לקרינה מועטה אך מצטברת. בארה"ב ישנו קרם הגנה למשרד, בארץ המודעות לכך עדיין נמוכה. כמו כן טיפולים להבהרת העור לא יניבו תוצאות ללא מודעות לחשיבות של קרם ההגנה. בהגיעכם לאורמדיקס אורית תאבחן את סוג הפיגמנטציה(כתמים בעור) שלכם בעזרת ה WOOD-LAMP מכשיר המאבחן את עומק הכתם בשכבות העור ונותן אינדיקציה עד כמה ניתן להבהיר את הפגמנטציה (כתמי העור), לאחר איבחון העור תדע אורית להתאים לכם את הטיפול הנכון ביותר עבוכם על מנת להבהיר את העור ולהביאו למצב האידיאלי.

קצת מידע למי שמתעניין…
התאים המייצרים את פיגמנט המלנין נקראים מלנוציטים.אלו הם תאים עם שלוחות ארוכות הנשלחות אל התאים הסמוכים וכלפי מעלה אל השכבה העליונה בעור,בתאים אלו נמצאים גרגירים הקובעים את צבע העור או השיער.רוב כתמי העור קשורים לחשיפה לשמש,נמשים כתמי גל והריון.

הנמשים הם הכתמים השטחיים ביותר,כתמי הגיל הם העמוקים יותר,ונוצרו כתוצאה של חשיפה לשמש במשך שנים. ישנם את כתמי ההיריון הנקראים גם "מלזמה", אלו הם כתמים המופיעים בצורת פרפר באזור הלחיים והמצח. תפקיד המלנין הוא להגן מפני שמש,שיזוף למעשה הוא מנגנון של הגוף להגנה מפני השמש,שימו לב כמה הטבע חכם, מאפריקה שטופת השמש מגיעים במקור שחורי העור כמו האבורג'ינים באוסטרליה.

לעומת זאת בהירי העור והעיניים מגיעים במקור ממזרח אירופה. לצערנו, לא תמיד תהליך פיזור חלקיקי הצבע הוא אחיד(הפיגמנטים),והצטברות של פיגמנט באזור אחד יוצרת כתם.

אילו חומרים פעילים יעילים במלחמתנו בפגמנטצייה? למזעור יצירת המלנין בעור ניתן להשתמש בכמה סוגי חומרים:

1. חומרים המדכאים את יצירת האינזים טירוזינזא (ארבוטין, חומצה קוזית)

2. חומרים המדכאים את יצירת המלנין במלנוציטים(הידר וקינון,חומצה אזלאית)

3.חומצה אסקורבית.

4.חומרי הבהרה עם אפקט קילוף על השכבה הקרנית(השכבה העליונה בעור).

5.אנטי אוקסידנטים של יוני המתכות המשתתפות בבניית המלנין

מידע על החומרים השונים…

חומצה סליצילית:
חומר נוגד דלקת,הפקה כימית ללא שימוש בצמחים ,משמשת גם לריפוי אקנה (פצעי בגרות).

ארבוטין:
עובד בדומה להידרוקינן, הוא לא גורם לגירוי העור ומקטין את יצירת המלנין ב39% חסרונו, אי יציבות לאורך זמן והתחמצנות מהירה.

חומצה קוג'ית:
חומצה קוג'ית ומגזרותיה מתקשרת ליון נחושת שנמצא במולקולת טירוזינזא. החומצה הקוג'ית נוצרת ע"י גידול חיידקים על מצע מזון אי יציבות והתחמצנות עם סוכרים או בשיטה כימית.

חומצה גליקולית:
נוצרת בטבע מקנה סוכר שימושה כפילינג,קילוף שיאפשר לחומרי הבהרה לחדור ,נוגדת חמצון,נוגדת דלקת.

הידרוקינון:
הידרוקינון הכי פעיל בהקטנת בניית המלנין בין כל החומרים,אך השימוש בו צריך להיעשות בזהירות בדרך כלל ריכוז של 1% .2%

חומצה אזלאית:
החומצה האזלאית יעילה בעיקר בהבהרת עור כהה.

חומצה מלית:
מופרת מתפוח עץ,נוגדת חמצון,מנקה,נותנת אחידות ולחות לעור.

חומצה ציטרית:
מופקת מפרי הדר משמשת בקוסמטיקה כחומר משמר ,לניקוי ולהבהרה.

חומצה אסקורבית:
ויטמין סי ,חסרונו מתחמצן מהר ע"י אויר,נגזרת שלה,אסקןביל-2 שהוא פוספט המגנזיום עמידה יותר ומשתמשים בה רבות בתכשירים קוסמטיים להבהרה+נוגד חימצון+לפעולת זירוז בבניית הקולגן.

קבוצה של פילינגים אינזימטים:
כגון:פפאין שמקורו בפפאיה, פיצין שמקורו בתאנים ברומלאין שמקורו באננס ,ארפיסין שמקורו במלפפון ופפסין שמקורו בבעלי חיים